- Op de Amsterdamse beurs kwamen vrijdag twee grotere fondsen met de kwartaalcijfers naar buiten: Air France-KLM en Signify.
- Air France-KLM had een topkwartaal in de zomer, mede dankzij de groei van budgetdochter Transavia.
- Lampenbedrijf Signify heeft last van zwakkere vraag in China.
- Lees ook: Schiphol trekt €3 miljard uit voor opfrisbeurt om luchthaven toekomstbestendig te maken
Het is een drukke week voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven. Vrijdag kwamen twee grote fondsen in Nederland met de cijfers naar buiten: luchtvaartmaatschappij Air France-KLM en lichtbedrijf Signify.
Air France-KLM boekte een megawinst over de maanden juli, augustus en september, waarbij vooral budgetmaatschappij Transavia hard groeide. Lichtbedrijf Signify meldde last te hebben van zwakkere vraag in China.
Beleggers zetten het aandeel Air France-KLM, ondanks de sterke winstgroei, ruim 4 procent lager op vrijdag. Signify ging daarentegen met ruim 10 procent omhoog op de beurs. Volgens topman Eric Rondolat zag Signify de brutomarges, een maatstaf voor de winstgevendheid, verder herstellen.
Air France-KLM: megawinst in zomerkwartaal
Air France-KLM heeft deze zomer zijn beste kwartaal ooit beleefd. Aan de periode van juli tot en met september houdt het luchtvaartconcern een operationele winst over van 1,3 miljard euro, wat een verbetering is van het record van zes jaar geleden. De winst steeg in het derde kwartaal met bijna een derde vergeleken met vorig jaar.
Door een sterke vraag naar vliegtickets zaten de vliegtuigen afgelopen zomer voller en kon Air France-KLM meer vragen voor een kaartje. Daardoor maakte de fusiemaatschappij hogere kosten voor brandstof en salariskosten meer dan goed.
Vooral budgetmaatschappij Transavia groeide sterk, ondanks de problemen door een tekort aan beschikbare vliegtuigen. Honderden vluchten in de zomervakantie gingen daardoor niet door, maar alsnog was de capaciteit 14 procent hoger dan een jaar eerder en ook ruim boven het niveau van voor de coronacrisis. Het gehele concern zat op 94 procent van het niveau van 2019. Volgend jaar is naar verwachting alle invloed van de coronapandemie weggepoetst.
Air France-KLM kreeg de afgelopen maanden 7 procent meer geld binnen dan een jaar eerder. In het tweede kwartaal bedroeg de omzetgroei nog 14 procent, maar dat kwam doordat er in dezelfde periode in 2022 nog veel minder werd gereisd vanwege de coronacrisis.
Topman Ben Smith spreekt nu dan ook van een "solide kwartaal, geholpen door een sterke vraag in de zomerperiode". De nettowinst, waarbij ook de kosten voor onder meer belastingen en schulden zijn afgetrokken, verdubbelde ruim tot 900 miljoen euro.
Herstel bij KLM gaat minder vlot
KLM heeft meer moeite om te herstellen van de coronatijd dan de Franse zustermaatschappij. KLM voerde de capaciteit afgelopen jaar op met 5 procent, Air France met 7 procent. De Nederlandse tak boekte een winst van 539 miljoen euro, tegenover 806 miljoen euro voor Air France. De vrachtdivisie van het concern blijft een zorgenkindje, maar de omzetkrimp van een derde is volgens het concern wel stabiel ten opzichte van eerder dit jaar.
De capaciteit op vluchten naar China en Japan is nog altijd maar ongeveer de helft van het niveau van 2019, ondanks dat het aantal vluchten naar die landen dit jaar al fors is opgehoogd na het versoepelen van lokale coronaregels in vooral China. Air France-KLM hield het afgelopen kwartaal zelfs minder over aan zijn vluchten richting Azië en het Midden-Oosten dan vorig jaar.
Zuid-Amerika is daarentegen heel populair. De vliegtuigen die kant op zijn het best gevuld van alle gebieden waar het concern naartoe gaat. Ook Noord-Amerika liet een groei zien.
KLM wil graag voorspelbaar beleid voor Schiphol
De KLM pleit voor een duidelijk en stabiel overheidsbeleid met betrekking tot de luchtvaartsector. Dat zei topvrouw Marjan Rintel in een toelichting op de kwartaalcijfers van de luchtvaartmaatschappij. Rintel reageerde daarmee op de onzekerheid over de toekomst van luchthaven Schiphol en de Nederlandse luchtvaart in het algemeen.
"We hebben goede financiële resultaten neergezet in het derde kwartaal, doordat onze klanten willen reizen", verklaarde Rintel. "Als KLM houden we koers. We gaan schoner, stiller en zuiniger vliegen en hebben daarom in september een miljardenorder bij Airbus geplaatst voor gloednieuwe Airbus A350's, die oudere toestellen gaan vervangen. Wij staan voor een goed verbonden Nederland en blijven daarin investeren. Alle KLM'ers zetten zich hiervoor in. Hier hebben we ook duidelijk en stabiel overheidsbeleid voor nodig."
KLM heeft de Nederlandse overheid meermaals gewezen op de mogelijke consequenties die een gedwongen krimp van Schiphol met zich mee kan brengen. De luchtvaartmaatschappij verzet zich ook bij de Hoge Raad tegen de krimp naar 460.000 vluchten per jaar, die het gerechtshof van Amsterdam eerder goedkeurde.
Deze week werd ook bekend dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue er bij het Amerikaanse ministerie van Transport op aandringt om KLM van het New Yorkse vliegveld JFK te verbannen, als JetBlue straks niet meer op Schiphol zou kunnen vliegen.
Daarmee ageert de Amerikaanse budgetvlieger tegen de voorgenomen krimp die de Nederlandse regering wil doorvoeren op Schiphol. De maatschappij JetBlue, die pas sinds augustus van Schiphol naar de VS vliegt, maakt namelijk uit gesprekken met de Nederlandse slotcoördinator op dat zijn gloednieuwe start- en landingsrechten daarbij worden ingetrokken.
Signify heeft last van zwakke markt in China
Verlichtingsbedrijf Signify heeft het afgelopen kwartaal opnieuw te maken gehad met een dalende omzet. De voormalige lampendivisie van Philips had daarbij vooral last van een zwakke markt in China, waar de kwakkelende economie en vastgoedcrisis consumenten voorzichtiger maakt met hun uitgaven.
De omzet daalde in het derde kwartaal met bijna 14 procent tot 1,6 miljard euro. Naast de gedaalde verkoop zaten ook ongunstige wisselkoersen Signify dwars.
Vooral lampen en verlichtingssystemen die via internetverbindingen met elkaar in contact staan verkochten minder goed op de particuliere markt. Dat kwam door "aanhoudende zwakte in China", schrijft het bedrijf achter de slimme Hue-lampen. Op de zakelijke markt won Signify naar eigen zeggen marktaandeel.
Signify maakt de laatste tijd vooral werk van het verhogen van de winstgevendheid en probeert zoveel mogelijk kosten te besparen. Dat heeft ervoor gezorgd dat de kosten die direct te maken hebben met de verkoop van lampen en verlichtingssystemen daalden.
Volgens topman Eric Rondolat zag Signify de brutomarges, een maatstaf voor de winstgevendheid, wel verder herstellen.
Maar de indirecte kosten, bijvoorbeeld voor verwarming, administratie of huur, stegen juist. De winst daalde mede daardoor met ruim een kwart tot 83 miljoen euro.